وردپرس چیست؟

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد

طراحی سایت آسان با وردپرس

در این مقاله آموزشی به معرفی سیستم مدیریت محتوای وردپرس میپردازم، وردپرس چیست؟،چه کاربردی در کسب و کار اینترنتی ما دارد؟ ،با بخش های گوناگون آن آشنا میشیم و در نهایت از نظر امنیتی مورد بررسی قرار میدهیم

اگر از جمله کسانی هستید که میخواهید طراحی سایت آسان انجام دهید یا یک کسب کار اینترنتی کوچک و اقتصادی و زود بازده را برای خودتان راه اندازی کنید من به شما سفارش میکنم

حتما این مقاله را تا آخر مطالعه نمایید در مقالات آینده به صورت کاربردی با قسمت های ویژه و آموزش های کسب وکار شما را بیشتر آشنا خواهیم کرد.

وردپرس چیست؟

همواره اگر در انجمن‌های گوناگون عضو شده باشید گاها تاپیک‌هایی را با موضوعاتی از قبیل اینکه آیا با وردپرس می‌توان یک سایت با موضوعات (فروشگاهی، خبری، شرکتی و موزیک) راه اندازی کرد؟، در این آموزش قصد دارم تا به معرفی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بپردازم، البته شاید در ابتدا که عنوان مقاله را مشاهده کنید چیز تازه‌ای برای شما نباشد، اما عموما این سوال که وردپرس چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه سایت‌هایی با وردپرس می‌توان راه‌اندازی کرد؟ و از این دست سوالات همواره برای کاربران پیش می‌آید. خاصی را راه‌اندازی کرد مواجه شده‌اید، عموم کاربران که به تازگی قصد دارند تا وارد دنیای بزرگ وردپرس شوند همواره چنین سوالاتی را از دیگران می‌پرسند تا بتوانند یک سیستم مدیریت محتوای مناسب برای سایت خود انتخاب کنند.

طراحی سایت با وردپرس

برای راه‌اندازی وردپرس کافی است تا آخرین نسخه از این سیستم مدیریت محتوای محبوب را دانلود کرده و سپس با تهیه هاست مناسب اقدام به نصب و راه‌اندازی آن کنید. که در مقاله ای جدا به نصب ورد پرس بر روی هاست لینوکس میپردازیم و در این مقاله صرفا به معرفی ورد پرس اختصاص می دهیم.

در واقع ورد پرس نرم افزاری تحت وب است که به اختصار به آن  CMS  که مخفف Content management system می باشد. وردپرس به صورت رایگان و متن باز می‌باشد که جزو دسته نرم‌افزارهای دنیای آزاد می‌توان آن را قرار داد. و به معنی این است که اگر دستی در برنامه‌نویسی و کدنویسی داشته باشید قادر خواهید بود تا هر نوع شخصی سازی بر روی وردپرس انجام داده و سایت دلخواه خود را با استفاده از ان طراحی و پیاده سازی کنید.

وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده و توسط Mysql نیز پشتیبانی می‌شود، همچنین نسخه‌ای برای پست‌گرس‌کیوال نیز موجود می‌باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است.

مت مولنوگ پایه‌گذار وردپرس است که در 27 مِی سال 2003 آن را به صورت رسمی عرضه کرد، نرم‌افزار کدبازی که در ابتدا به طور گسترده از سوی وبلاگ‌نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار می‌گرفت اما حال با گذشت چند سال از انتشار آن و به‌روزرسانی‌های مختلفی که در آن ایجاد شده است و از طرفی همان انعطاف‌پذیری که در بالا به آن اشاره شد حال قادر خواهید بود تا علاوه بر وبلاگ با استفاده از افزونه‌ها و طراحی‌های اختصاصی در پوسته‌های وردپرس هر نوع وبسایتی را با آن راه‌اندازی کنید. که خیلی راحت می توانید آن را از سایت wordpress.org دانلود کنید. که طریقه نصب آن را بر روی هاست را در سری آموزش های سایت سیمای آموزش قرار خواهد گرفت که می توانید آن مطالعه و فیلم آموزشی آن را تماشا کنید.

مشاوره و طراحی سایت وردپرس به همراه آموزش

طراحی ظاهر و قالب وردپرس

بعد از نصب ورد پرس به دو صورت نصب قالب از قسمت نمایش سایت یا به صورت دستی با کپی کردن فایل های قالب مورد نظرتان که می تواند از قالب های فروشگاهی ،شرکتی و… که به صورت رایگان و اقلب سفارشی برای کسب و کار خودتان استفاده کنید.

تنوع قالب های وردپرس آنقدر زیاد هست که با کمی جستوجو خیلی راحت قالب مناسب خودتان را می توانید پیدا کنید. همچنین در بخش مقالات سایت سیمای آموزش ما تعدادی از آنها را معرفی میکنیم که به شما در راه اندازی و طراحی سایتتان کمک میکند. و اگر علاقه به سفارشی سازی قالب برای سایت خود داشته باشید یا به فکر طراحی و فروش قالب و سایت باشید در بخش فروشگاه سایت سیمای آموزش یه دوره آموزش جامع طراحی سایت برای شما تهیه شده که به شما بدون نیاز به داشتن دانش اولیه از طراحی قالب سایت از صفر آموزش میدهیم.

افزونه ها و توابع وردپرس

ایجاد بخش‌های گوناگون در وردپرس با استفاده از افزونه‌ها

از امکانات ویژه وردپرس تعداد زیاد افزونه های آن است که قدرت و انعطاف بسیار بالایی را به وردپرس میدهد.این سیستم مدیریت محتوا با افزونه های دارد خیلی راحت می تواند تعداد زیادی صفحه های مجزا برای کاربرد های سایت ایجاد نماید به عنوان مثال افزونه فروشگاهی ووکامرس که به سایت شما امکان فروش محصولات را می دهد.یا افزونه های دیگری برا ثبت نام کاربران،فرم ساز ها ،نمایش فیلم و تصاویر و ثبت مقاله ، افزونه های سئو سازی سایت و… که ما به تعدادی از آنها نیز در دوه های آموزشی سایت سیمای آموزش با آنها کار میکنیم آموزش های لازم را می دهیم ،البته قابل ذکر است که بسیاری از این افزونه ها به صورت رایگان در قسمت افزونه ها سیستم مدیریت محتوای وردپرس قابل دسترسی هست.

توابع وردپرس چیست؟

افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس برای نمایش اطلاعات پویا در سایت از توابع وردپرس استفاده می‌کنند. توابع وردپرس یک سری کدهای برنامه نویسی php هستند که از آن‌ها می‌توان برای نمایش اطلاعات پویا در وردپرس استفاده کرد. اطلاعات پویا همان اطلاعاتی هستند که در پایگاه داده وردپرس قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به محتوای نوشته، برچسب نوشته، دسته‌بندی نوشته و.. اشاره کرد که با قرار دادن تابع وردپرس مربوطه در قالب و یا افزونه وردپرس می‌توان آنها را فراخوانی کرده و در سایت و صفحات گوناگون نمایش داد.

در طراحی قالب و افزونه وردپرس لازم است تا با توابع پیشفرض وردپرس به صورت کامل و جامع آشنا باشید تا در طراحی‌های خود از آنها استفاده کنید. با مراجعه به آدرس codex.wordpress.org قادر خواهید بود تا به کلیه توابع وردپرس دسترسی داشته و از آنها برای طراحی هر نوع افزونه و قالب سفارشی استفاده کنید.

در دوره آموزش طراحی سایت ما از ابتدایی ترین توابع و روش های بهره گیری از آن ها در طراحی قالب سایت وردپرس و به کار گیری افزونه های وردپرس بهره می گیریم که می توانید از آنها برای نمایش بهتر محتوا استفاده نمایید.

وردپرس و روابط خوب آن با موتورهای جستجو

خوشبختانه وردپرس به گونه‌ای طراحی و کدنویسی شده است که با موتورهای جستجو نظیر گوگل به صورت استاندارد و بسیار مناسبی بهینه‌سازی شده است. البته باید در طراحی سایت نیز استاندارد هایی را رعایت نمایید که موتور های جستوجو بتوانند مطالب شما را به بهترین شکل اندیس  کنند و در جستوجو ها مطلب شما را در چند ردیف اول قرار دهد که کمک شایانی به افزایش بازدید و فروش سایت شما می گذارد که در واقع به آن سئو گفته می شود که در چند مقاله در سایت سیمای آموزش و دوره های آموزش به آن پرداخته می شود که می توانید آنها را نیز مطالعه نمایید.

امنیت وردپرس

امنیت وردپرس

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین موارد پس از راه‌اندازی سایت و یا هر نوع نرم‌افزاری مسئله امنیت آن می‌باشد تا بتوان از نفوذ و سوءاستفاده هکرها در آن جلوگیری کرد، وردپرس نیز از این قائله مستثنی نبوده و در هربار به‌روزرسانی موارد امنیتی و راه‌هایی که ممکن است تا از طریق آن به وبسایت‌ها نفوذ شود را مورد بررسی قرار داده و باعث سد راه نفوذ کنندگان می‌شود، اما رفع مشکل به این معنی نیست که آن را یک سیستم غیرایمن تلقی کنید. ایمنی در دنیای وب را نمی‌توان به هیچ وجه به صورت 100 درصد تضمین کرد، اما می توان با راهکار ها و نکته هایی که به شما در سایت سیمای آموزش یاد میدهیم آن را فزاریش بدهید.

پشتیبانی وردپرس و فراوانی آن در وب پارسی

وردپرس نیز مانند سایر سیستم‌های مدیریت محتوا دارای سایت پشتیبان رسمی می‌باشد که در حال حاظر دو سایت که با آدرس‌های wp-persian.com و wp-parsi.com در دسترس هستند که با مراجعه به انجمن‌های پشتیبانی در این دو وبسایت می‌توانید اقدام به مطرح کردن مشکلات و نیازهای خود اقدام کنید تا کاربران وردپرسی شما را راهنمایی کنند، خوشبختانه وردپرس در میان پارسی زبانان به حدی غنی و جامع می‌باشد که با جستجو در میان منابع موجود می‌توانید سریعا نیازهای خود را مرتفع کنید.

جمع‌بندی نهایی!

با سیستم مدیریت محتوای ورد پرس بسیار راحت حتی برای کسانی که آشنایی با طراحی سایت های داینامیک ندارند می توانند سایت های بسیار کاربردی طراحی کنند و دنیای کسب و کار های اینترنتی درآمد خوبی به دست بیارند،وردپرس با توجه به امکانات بسیار زیاد و رایگانی که دارد بهترین گزینه برای شروع یک کسب وکار قوی و حرفه ایی می باشد که ما آن را به شما توسیعه می کنیم.

منبع : باز نویسی از سایت سیمای آموزش


چاپ   ایمیل

Related Articles